A Hortobágyi quilt készítése kapcsán már említettem, hogy nekem nagyon tetszenek a fotorealisztikus tájképek és portrék. Valahogy azt érzem ez áll hozzám a legközelebb, még ha nem is bővelkedek ilyen munkákkal. Az elmúlt években sokat foglalkoztam is a témával. Közel egy tucat könyvet gyűjtöttem be és több online oktatóanyagot is megnéztem már ezzel kapcsolatban. Rá kellett jönnöm, hogy itt is igaz az, ami a foltvarrásban általánosságban elmondható: ugyanazt nagyon sokféle technikai megoldással el lehet készíteni. A különböző technikák között vannak átfedések, és végletek is. A “legegyszerűbben” talán úgy készíthető egy fotószerű quilt, hogy valaki textilre nyomtatja a fotót és azt utána alaposan “átfesti” cérnával, vagyis tűfestést alkalmaz. A másik véglet, amikor csak foltokból áll össze a kép minimális tűzéssel (menekültek), vagy akár a tűzés nélkülözésével. A bányász quiltjét 2017-ben láttam Ezüstvölgyben és akárhogyan kerestem nem láttam benne a cérnát. (Ettől még lehet hogy volt benne) Először úgy tűnt kézi applikáció az egész. De akármilyen profi is valaki, akkor is látszódik, a kis öltéseknek a nyoma, de itt ilyet nem találtam. De ott vannak Ian Berry farmerből készült képei. Szintén ragasztva vannak. Fel is merül a kérdés, hogy ez még patchwork-e? (Bár a patchwork szó, szó szerinti fordításban foltmunka, és ezek a képek is foltokból álló munkák. 🙂 )

Jennifer Day: Memories Saját fotó Saját fotó

Eva Avemar: Into the deep Saját fotó Ian Berry Saját fotó

A két véglet között vannak átmenetek. Van aki foltokat használ és kiegészíti mindezt tűfestéssel. De pl. Cynthia England a papírra varráshoz hasonló technikát alkalmaz, mert minden kis folt szögletes darabokból áll és a kész quilten ez nem is látszik, csak közelről. (Elmondása szerint ez nem papírra varrás, csak annak látszik!!) 🙂 De a technikákról hamarosan ejtek még pár szót. 🙂

Egyes nézetek szerint, egy fotó (vagy akár festmény) átültetése textilképpé önmagában lehet szép, de még nem nevezhető művészetnek. Sőt, ha úgy vesszük a mai modern technológia segítségével “könnyen” előkészíthető és elkészíthető a munka, nem kell hozzá más csak türelem, kitartás és pontos illesztgetés. Mondjuk, hogy a kiválasztott módszer “bombabiztos”, vagyis ha valaki pontosan követi az “utasításokat” különösebb művészi érzék nélkül tökéletes másolatot hozhat létre. Nézzük csak meg, ez valóban ilyen egyszerű?

Véleményem szerint, nem. Ha körülnézünk az Interneten (pinterest, Fb csoportok) sok olyan fotorealisztikus quiltet találhatunk, aminél egyszerűen érezzük, hogy minden jósszándék ellenére a kész quilt “sántít”. Tehát, nem csak az a kérdés, hogy művészetről beszélhetünk-e, hanem az esztétikai kérdés is felmerül. Valóban szép lett-e a végeredmény? Aki, már próbált ilyen quiltet készíteni, az tudja, hogy számos ponton elcsúszhat a folyamat annak ellenére is, hogy a módszer maga “tökéletes”.

  • Kezdjük a kép kiválasztásánál. Egy rosszul megválasztott kép, már önmagában elrontja a végeredményt.
  • Ezt követi a kép átalakítása valamilyen képszerkesztő program segítségével. Ha nem megfelelően módosítjuk az eredeti színeket, arányokat, akkor igencsak furcsa végeredményt kaphatunk. Az alábbi képet két évvel ezelőtt készítettem a kisfiamról Gergőről. Eleve a kép kiválasztása sem tökéletes, mert a haja beleolvad a háttérbe, de fogjuk rá, hogy az arca ettől még alkalmas lenne egy porté quilt elkészítéséhez. Nézzük csak meg, milyen sokféleképpen lehet ezt módosítani!

Az első képen kb 3-4 árnyalat látható csak, amitől nagyon elnagyolt lesz a kép. Nem annyira élethű, inkább művészi, de talán ezt a legegyszerűbb elkészíteni. 🙂 A második kép túlságosan kontrasztos lehet, ez már inkább ízlés kérdése, hogy használható-e. A harmadik kép nagyon aprólékos lett, de ha kellő méretű quiletet szeretnék belőle varrni lehet ez a legjobb választás. A 4. kép már kicsit elnagyolt, de azért több tónus is található benne, lehet belőle szép végeredmény. Az utolsó kettő már szándékosan lett torzabb , szögletesebb foltokból álló. Szintén ízlés kérdése, hogy nevezhetjük akár művészi változatnak is. Bár az 5. képen engem kifejezetten zavar, hogy az egyik szeme eltűnt.

  • Tételezzük fel, hogy a 4. számú képet választjuk a quilt elkészítéséhez. A következő nehézség a megfelelő anyagválasztás. Nagyon könnyen el lehet csúszni itt. Elég egy-egy nem tökéletesen beleillő tónusú anyag és kész, az egész kép el van rontva!
  • Ezt követi a tökéletes illesztés, bár erre tényleg vannak nagyon jó módszerek. Újabb türelemjáték.
  • Végül pedig az applikálás és az egészre a koronát a tűzés teszi fel. (HA tűzzük a képet, mert pl. Leni Leverson Wiener nem is javasolja ezt.)

Most, hogy tisztáztuk mindez mégsem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik, de tegyük fel, hogy az összes akadályt ügyesen vesszük és minden tökéletesen sikerül. Ekkor marad a kérdés, hogy a kész quilt hordoz-e művészi értéket? 🙂

Tisztában vagyok azzal, hogy a fotoreális quiltek mindig nagy vitát váltanak ki a foltvarrók között, külföldön éppúgy, mint itthon. A legfőbb kérdés, hogy valaki miért ültet át textilre egy fotót? Főleg úgy, hogy ha nincs benne semmi több, amitől művészinek lenne tekinthető a kész darab. Akkor csak maximum egy adott technikai tudás- magas-szintű ismeretét bizonyítja, de nincs más hozzáadott értéke. Márpedig, ha nincs benne semmi új, semmi eredeti, nem tükrözi az egyéni látásmódot, akkor hiába szép az elkészített darab, de “felesleges”, sőt egyenesen giccses lehet a végeredmény.

Valahol megértem azt a nézetet, hogy legyen benne valami több, valami plusz. De egyelőre nekem önmagában az a kihívás, hogy tényleg át lehet-e ültetni egy képet textilre, úgy, hogy az anyagból és cérnából álljon és mégis képszerű (vagy akár fotószerű) legyen. 🙂 Véleményem szerint, ha mindez tökéletesen sikerül, már akkor is van benne valami több, mint egy fényképben önmagában attól, hogy textilből áll. A művészi értékét egy art quiltnek sokkal könnyebb meghatározni, hiszen ott az eredeti szándék NEM az eredeti kép pontos másolata, vagyis mindenképpen belekerül az alkotó egyéni látásmódja. Egy fotórealisztikus quiltnél nem ez a cél, de ettől még hordozhatja az alkotó egyéniségét.

Engem lenyűgöznek az élethű quiltek: technikától függetlenül. A következőkben hozok is néhány példát arra, mi az ami valóban lélegzetelállító tud lenni, még akkor is ha nem művészet. (Pláne élőben!!)

Ami nálam nem üti meg a mércét, az a nyomtatott fotó kontúrozott megtűzése. Még akkor sem, ha van valami mondanivalója. Úgy gondolom, ha már foltvarrásról beszélünk legyen benne egy kis technikai tudás is…nem is kicsi. Lássam, hogy az illető tud varrni, ért hozzá.

Technikai megoldások

Először egy kicsit a technikai megoldásokat szeretném körüljárni. Három megoldást szeretnék most röviden ismertetni. Nyilvánvalóan nem ez az összes lehetséges megoldás, sőt vannak átmenetek is a különböző technikák alkalmazása között.

Raw edge applikáció

Lea McComas: Perui lány lámával Forrás Pinterest: https://hu.pinterest.com/pin/43276846399734518/

Ez a technika a legelterjedtebb. Ahogy fentebb írtam, itt egy fotó képszerkesztő programmal készült, utólagos módosítása szolgálja az alapot. A módosítás mértéke, és módszere viszont nagyon különböző eredményeket hozhat létre. Az így előkészített képet színes kis foltokra bontják, amit egy alapra illesztenek, jellemzően ragasztófátyol segítségével. A felvasalt foltokat géppel applikálják az alapra. Az applikálás és a tűzés mértéke is igen különböző lehet. Az egyéni stílusokban ott lehet a legnagyobb különbség, hogy hányféle tónust használ az alkotó, és milyen a foltok formája-mennyire elnagyolt és mennyire részletes. Az anyagválasztás is egy fontos szempont, mert egészen más lesz a végeredmény ha mintás designer anyagokat használ valaki, vagy ha esetleg saját festett, illetve egyszínű anyagokkal dolgozik.

A 2018. évi Országos Foltvarró Fesztiválra beadott pályamunkám technikai alapja szintén ez volt. Ha többet szeretnél róla megtudni, kattins a következő bejegyzésre: “Semmi játék, csak sport”

Tűfestés nyomtatott, vagy festett alapra

Jennifer Day az egyik neves képviselője ennek a technikának. A módszer igen egyszerű. A kiválasztott fotót ki kell nyomtatni a textilre és azt kell átszínezni cérnával. Itt a megfelelő cérna megválasztása a kihívás és a tűfestés technikai tudása a nehézség. Egy másik változat, ha nem nyomtatott képet használunk, hanem magunk festjük azt. A Hortobányi quilt készítésekor én is festett alapot használtam.

Papírra varrás helyett “picture piecing”

Első ránézésre, úgy tűnik, hogy ez a quilt is applikálással készült. Ha közelebbről megnézzük Cynthia England munkáit, akkor láthatjuk, hogy nem applikálással készültek, hanem kis “szilánkos” foltok összevarrásából. A sajátos technikájának a picture piecing elnevezést adta.

Művészet-e a másolat?

Az inspiráció

A következő terület annak körbejárása, hogy milyen képet dolgoz fel az alkotó. Ha belegondolunk további kérdéseket vet fel, hogy a quilt alapjául szolgáló kép honnan származik. Így az eredeti kép felhaszálása során, az alábbi fő csoportokról beszélhetünk:

  • Saját fotó
  • Híres fotó
  • Híres festmény

Ha valaki saját fotót dolgoz fel, tényleg egyéni ízlés kérdése, hogy azt miért teszi. Lehet, hogy a fotó még önmagában nem “művészi alkotás” de a kész quilt már az. De az is lehet, hogy csak örömét leli abban, ha elkészíti a kisfia, kislánya, vagy bármely rokona textil- portréját. Egészen más a helyzet, ha híres fotót, vagy esetleg más művészi alkotást dolgoz fel valaki. Nem véletlen, hogy a legtöbb vitát az utóbbi két kategória robbantja ki. Hiszen egy híres fotó, vagy festmény már önmagában hordoz művészi értéket. Tükrözi a művész egyéni látásmódját, így joggal merül fel a kérdés szabad-e egy-az egyben ezeket átültetni textilképre?

A kérdés megválaszolása helyett hoztam néhány képet, ami híres alkotások feldolgozásáról készültek.

Fotorealisztikus quilt híres fotó alapján

Az afgán lány

Az eredeti fotót Steven McCurry készítette 1985-ban és a National Geographic címoldalán tűnt fel. Számtalan művészt megihletett már ez a fotó és ez alól a foltvarrók sem kivételek. Az Interneten keresgélve az eredeti fotónak is többféle módosított változatát lehet megtalálni, amelyek kicsit (vagy nagyon) módosítják az eredeti színeket, kontrasztokat, tónusokat. Feltételezem, hogy ebből is adódhat az alábbi kollázson látható quiltek különbözősége. No, meg az alkotók technikai tudásszintje is eltérő. 🙂

A Migráns anya

Dorothea Lange 1936-ban készül “Migrant Mother” című fotóját Virginia Greaves dolgozta fel 2014-ben.Az eredeti fotó ugyan fekete fehér volt, de Virginia Greaves színes applikációként készítette el.

Fotorealisztikus quiltek híres festmények alapján

Lány gyöngy-fülbevalóval

A híres festményt előszeretettel dolgozzák fel a foltvarrók. (De nem csaka foltvarrók!!) Most csak 4 képet hoztam, de ha a Pinteresten rákeresel, találsz még néhány változatot. Vannak közöttük olyanok is, amit inkább ide nem hoztam el. 🙂

Az első kép Lynn Czaban munkája, 2015-ben díjat is nyert vele. Az utolsó pedig Danny Amazonasé.

Ezt a képet pedig ezüstvölgyben készítettem 2015-ben a vásártéren. 9 kép, 9 “technika”.

Danny Amazonas gyakran dolgoz fel munkáiban fel ismert képeket, vagy híres emberek portréját. David ….. festményét használta fel a Rain II. című quiltjének az elkészítéséhez: . Nagy botrányt is kavart, mert nem kért a festőtől beleegyezést hozzá.

Maria Landi és Maria Lucia Azara, Summer Wind című munkája, 2014-ben a Houstoni quilt Fesztiválon az ” innovatív művészet ” kategóriában lett díjnyertes. Az inspirációt egy festmény adta, amit Anna Bocek készített.

Variációk Vang Gogh Csillagos éj című munkájára. Az alábbi képek között van díjnyertes alkotás is. Van Gogh festményei külön kiállítást is inspiráltak. 2017-ben a Cherrywood Kihívásának témája Van Gogh volt. Érdemes megnézni ezen az oldalon a képekről készült videó-összefoglalókat:

http://cherrywoodfabrics.bigcartel.com/van-gogh

Fotórealisztikus quiltek különböző stílusban.

Az alábbiakban hoztam 5 különböző alkotótól kép-kollázsokat. Valamennyi tükrözi az alkotó egyéni stílusát, amitől szinte azonnal felismerhető. A módszerek, a felhasznált alapanyagok mind különbözőek. Ami közös bennük, hogy az eredeti kép nemcsak felismerhető, de lenyűgözően élethű is. Mégis más, mint egy fotó, más, mert textilből és(vagy) cérnából készült. A következőkben Danny Amazonas, Sophie Standing, Susan Carlson, Cynthia England és Jennifer Day munkáit láthatod:

Danny Amazonas leggyakrabban modern mintás és igencsak élénk színes anyagokat használ a quiltjei elkészítéséhez, elsősorban Kaffe Fasset kollekciókat. Emellett ezek a quiltek hatalmas méreteket öltenek. Idén (2018-ban) Ezüstvölgyben lesz külön kiállítása, amit nagyon kíváncsian várok! 🙂 A technikája raw edge applikáció, amit végül hosszú-karos géppel tűz meg. 🙂

Danny Amazonas munkái Forrás: Pinterest

Sophie Standig sokáig Afrikában élt, és az ott élő állatok jelennek meg elsősorban a munkáin. A technikája azért is sajátos, mert nem fotó, hanem saját rajz alapján dolgozik. De ahogy a végeredményt láthatjuk, a kész quilt is szinte rajzolva van. Jellemző rá is, hogy élénk színű, nagymintás Kaffe Fasset kollekciókat használ a munkáihoz és zárásként tűfestéssel pontosítja a vonalakat.

Sophie Standing quiltjei Forrás: Pinterest

Susan Carlson szintén raw edge applikálást használ. Az alábbi kollázson a Market (Piac) sorozatát hoztam, ami valósághű ábrázolása nemcsak a piaci árusoknak, de a zöldségeknek, növényeknek is. Nála is jellemző a nagyon mintás, nagyon színes anyaghasználat. A cikk végén találsz egy videót, ami a híres (és hatalmas) Aligátor kép elkészítését mutatja be. Érdemes megnézni! 🙂

Susan Clarson Piac sorozata

Cyntia England egyéni módszere az un. Picture piecing ( kép-darabok) A paper-piecing (papír darabok) módszeréből dolgozta ki a saját változatát. Ha megnézed a weboldalán, azt ígéri, hogy ez sokkal jobb a papírra varrásnál (paper piecing), mert nincsenek felesleges maradékok, és pontosan azt kapod, amit szeretnél. Ha közelről megnézzük a képeit, kiderül, hogy nincsenek benne íves foltok, csakis szögletes darabok. Nem tudom pontosan mi a technikai megoldás rá, de ha megnézed a cikk elején a Gergőről készített fotóváltozatokat, az utolsó két kép már elég szögletes foltokból áll. Feltételezem, ő is használja a képszerkesztéshez a modern technikát. A többi már csak türelem kérdése! 😉

Cyntia England tájképei Forrás:Pinterest

Jenniffer Day quiltjeinek alapja általában nyomtatott fotók, amit tűfestéssel teljesen “átfest”. A sok cérnától lesz a végén festményszerű a végeredmény. Az öreg hölgyről készült quiltjét volt szerencsém élőben is megtekinteni. Majdnem embernagyságú képről beszélünk!

[cap Jennyfer Day “cérnameséi”[/caption]

Mikor beszélhetünk művészi (art) quiltekről?

Összefoglalva, a fotórealisztikus quiltek első kérdése, hogy valóban esztétikus lett-e a végeredmény, függetlenül annak művészi értékétől.

A másik fő kérdés az, hogy lehet-e tényleg művészetről beszélni, ha a quilt csak egy tökéletes másolat?

Felmerül még egy kérdés: mikor beszélhetünk arról, hogy egy fotó által inspirált kép már több, mint másolat? Hol van a határ, amikor már valóban művészi munkáról beszélhetünk?

Segítségképpen és zárszóként jöjjön azt art quilt fogalmi meghatározása.

Az Art Quilt Egyesületweboldalán megtalálható az Art Quilt fogalmi meghatározása (What is on art quilt?), sőt néhány példával próbálják illusztrálni is, mint értenek egy egy szó pontos meghatározásán. A legfontosabbat kiemeltem:

“Art quiltről akkor beszélünk, amikor egy eredeti koncepció, vagy ötlet jelenik meg a quiltben, nem csak egy “minta” másolása. Tartalmazhat különféle kísérletezést a textilekkel, az anyagokkal és a színekkel. Az art quilt feszegeti a quilt készítés (foltvarrás) határait.”

“A munkát inspirálhatja valami, de ne legyen másolat. Vagyis a munkád legyen több annál, mint egy nyomtatott Van Gogh napraforgó díszítése.”

🙂

Hasznos linkek, érdekességek:

http://www.ctpub.com/art-quilts/

http://www.jdaydesign.com

https://www.englanddesign.com/

http://www.gillianshearer.com/

http://www.sophiestandingart.com

http://leniwiener.com

Források:

Pinterest:Portré quiltek

http://artinsearch.blogspot.com/2018/03/more-lancaster-show-quilt-inspiration.html

http://www.quilts.com/fqf15/enVivo/IQAWinners/list.html

https://snarkyquilter.com/2016/06/17/what-is-an-art-quilt-anyway/

Introducing "Crocodylus Smylus"

Surprise! The croc quilt is done! To make up for a lapse in time of over two months since my last posting, here's a time-lapse video from pencil sketch on flannel to finished quilt. Actual size of quilt 22 feet by 6 feet. "Stevie" was done in time to ship to her premier at the Wisconsin Museum of Quilts and Fiber Arts, showing now until January 10. If you find yourself in the great state of WI, stop by and say hi. I'll be there myself December 10 for a visit and lecture.

Közzétette: Susan Carlson Artist – 2015. október 26., hétfő

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról iratkozz fel a Hírlevelemre!