Nem tudom Te hogy vagy vele, de szinte minden kezdő foltvarró vágyakozva nézi a New York Beauty mintákkal készült quilteket. Azon túl, hogy ezek a darabok általában lélegzetelállító színkavalkádok, a leggyakrabban az a kérdés merül fel bennük, hogy „Ez vajon, hogyan készült?” „Hogyan lehet, azokat az ici-pici apró darabokat egymáshoz varrni, ilyen pontosan?”

Én határozottan emlékszem rá, hogy ez volt az első reakcióm. 🙂

Telt-múlt az idő és megtudtam, hogy ezt a mintát is többféleképpen meg lehet varrni. Vannak a kézi varrás lelkes követői és ők szigorúan ragaszkodnak hozzá, hogy NB-t kézzel varrjanak. Igen, lehetséges, tűpontosan, szépen. Hazánkban ennek a technikának a nagymestere Szabó Panni, akinek díjnyertes munkái vannak ebben a kategóriában. De tény, hogy ez nagyon időigényes folyamat és professzionalizmust követel.

A másik megoldás a „papírra varrás„. Talán ez sem idegen fogalom számodra. Ilyenkor azt a trükköt alkalmazzuk, hogy a papírra nyomtatott sablonokra varrjuk rá géppel az apró anyagdarabokat. Majd, amikor elkészült a szilánkos minta maga, eltávolítjuk a papírt és összeállítjuk a blokkot, blokkokat. Ez a folyamat is sok türelmet kíván, de sokkal haladósabb, és azoknak is nagy segítség, akik valamilyen okból kifolyólag a kézi varrást nem tudják mesteri szinten művelni.

Röviden most ennyit a technikáról, de a kapcsolódó blogbejegyzésben még olvashatsz róla bővebben: New York Beauty

Mit lehet tudni a minta eredetéről?

Gondolom az neked is feltűnt, hogy a minta alapja a negyed körcikk, amit hegyes kis háromszögek díszítenek. Pont olyan, mint egy korona. Ha hozzáadjuk a minta nevét: New York Beauty, máris kézenfekvőnek tűnik, hogy a New York-i Szabadságszobor volt a névadó. 🙂

Nézzük valóban így van-e?

Sok blokkminta több névvel rendelkezik, így azok eredetének dokumentálása elég kihívást jelent a patchwork minták történetét kutatók számára. Azt a mintát, amelyet most New York Beauty néven emlegetünk, 1850 körül dokumentálták először. A 19. században több néven is ismert volt: „Sziklás hegyi út”(„Rocky Mountain Road”), „Sziklás hegy” („Rocky Mountain”), „Vasút a hegyeken át” (”Rail Through The Mountains”), „Töviskorona”(„Crown of Thorns”), és „A nagy szakadék”. ( „The Great Divide”.) Ami érdekesség, hogy ennek a mintának az eredeti változata az előző évszázadban nem New Yorkban volt népszerű, hanem Tennessee-ben.

Az alábbi két quilt 1880 és 1870-ben készült, de ekkor még -ahogy fentebb említettem- a Sziklás hegység és a Töviskorona elnevezés volt az elterjedtebb. A minta hagyományos kialakítása négy negyed kört, vagy ívet tartalmaz, az ívelt részekből kifelé sugárzó csúcsokkal. Széles körben az egyik legapróbb darabokból készült quiltnek tartják.

1930-ban a Stearns és Foster vállalat különféle quiltmintákat tett közzé a Mountain Mist-ben. A tervek hagyományos mintákon alapultak, de új neveket kaptak. A New York Beauty egyike volt ezeknek a mintáknak. A Mountain Mist-ben megjelent New York Beauty egy nagyon sajátos quilt. Kialakításában átlós elrendezés található, nem pedig a hagyományos hálós szerkezet, a körcikkek központjában hagyományos a LeMoyne csillagok találhatóak, melyek nyolc darab, váltakozó színű rombuszból állnak. A hagyományos minta elemeit megtartják, de drámai módon korszerűsítik azt.

A Stearns és Foster Mountain Mist kiadványában megjelent New York Beauty minta 1930-ból:

A korábbi Rocky Mountain Road vagy a Thorns Crown mintákhoz képest a pontok rövidebbek, szélesebbek, kevesebbek és a háromszögek csúcsait lecsapták. A Mountain Mist quilt egyszerű, hosszú csíkos szegéllyel rendelkezik, amelyet gyakran sárga és narancssárga színű kettős csíkkal kereteztek. A tűzése jellemzően egymást keresztező körökkel készült.

New York Beauty sablon 1930-ból a Stearns és Foster Mountain Mist kiadványában

A fenti publikáció szerint, a minta maga 1776-ból származik. Az eredeti színezése piros, kék volt, fehér hátlappal. William Volckening a blogjában arról számol be, hogy ez teljességgel kizárt. A minta maga délen jelent meg, miért kapta volna a New York Beauty nevet? Mivel a korábbi elnevezésekből igen kevés írásos dokumentáció lehető fel, sokkal inkább a szóbeszédre, és az elmesélt történetekre lehet hagyatkozni, ezért Volckening úgy véli, hogy amikor 1930-ban publikálták a mintát, akkor kezdett el szélesebb körben elterjedni ez a név. Ezáltal utólag, más korábban készült, hasonló mintákra is ráaggatták a New York Beauty megnevezést. Ebben a tekintetben a Mountain Mist New York Beauty-ja megváltoztatta a történelmet. 🙂 Az elnevezés nagyon hamar népszerűvé vált a foltvarrók körében.

1933 -ban, a Chicago Century of Progress kiállításon, megjelent egy New York Beauty, ami megkapta a a Sears National Quilt Contest egyik díját. Ennek híre még a nem-foltvarrók körében is elterjedt. A quiltet amelyet Rose Tekippe, a Mountain Mist mintája alapján készítette el a fentebb látható sárga-narancs-fehér színvilágban, harmadik díjat nyert a minneapolisi regionális versenyen 1932-ben.

Érdekesség, hogy Leila Rawls Porter 1933-ban készített egy hasonló mintázatú quiltet, ami inkább a korábban ismert töviskorona, és a Sziklás hegység mintákra épült. Mivel Rose Tekippe quiltjét a világkiállításon egy központi helyen, a Sears pavilonban állították ki, sokkal többen látták, és sokkal több elismerést kapott, mint Porter quiltje. Ez minden bizonnyal növelte a New York Beauty elnevezés elterjedését.

Leila Rawls Porter 1933 Töviskorona című quiltje 1933-ban.

Továbbá érdemes figyelembe venni azt is, hogy 1930-ban adták át a A Chrysler Épületet, ami egy art déco stílusú felhőkarcoló New Yorkban. Az épület a tetejéről szintén a quilt mintázata köszön vissza. Így már nem csak a szabadságszobor koronája kapcsolta a mintát New Yorkhoz. 🙂 Valószínűleg ez is hozzájárult a minta elnevezésének megszilárdulásához.

 

 

William Volckening rendelkezik a legnagyobb magántulajdonban lévő New York Beauty quilt gyűjteménnyel. Részletek a könyvéből:

Az alábbi videón pedig meg tudod tekinteni a New York Beauty gyűjteményét:

William Volckening így nyilatkozik a New York Beauty mintáról: „Nagyon sok vonzó dolgot találok ebben a mintában. Ritka és nehezen elkészíthető quilt. A „napsugárzás” motívuma központi szerepet játszik a minta káprázatos vizuális elemeinek kombinációjában, és maga a nap is fontos ikon a vizuális és írásbeli kifejezés történetében. Ez egy olyan minta, ami az amerikai nevezetességeke magába foglalja a Sziklás-hegység fölött lenyugvó naptól kezdve, a New York-i Chrysler épület koronájáig. „

 

Forrás:

http://barbarabrackman.blogspot.com/2013/12/new-york-beauty.html

http://barbarabrackman.blogspot.com/2013/12/new-york-beauty-evidence-of-pattern-name.html

https://willywonkyquilts.blogspot.com/

Szeretnél Te is New York Beauty mintájú darabokat varrni a segítségemmel?

További, New York Beauty mintákat tartalmazó patchwork darabokat válogattam össze a következő online kurzus anyagába.

Ha kíváncsi vagy a részletekre, kattint az alábbi képre:

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról iratkozz fel a Hírlevelemre!